Znajdź nas na:
Akustyka w biurze
2019-05-31

Biuro to miejsce, które powinno dawać warunki do skupienia i rzetelnego wykonywania swoich obowiązków. Bez względu na to, czy jest to placówka komercyjna czy państwowa, obowiązują w niej takie same zasady higieny pracy, a jedną z nich jest właśnie odpowiednia akustyka.

Obecnie przepisy prawa regulują maksymalne natężenie dźwięku w biurach do 65 dB. Niekiedy jednak ciężko jest osiągnąć tak niski pułap. W przypadku otwartych przestrzeni dobrze jest stosować meble biurowe o nieregularnych kształtach, ponieważ fale dźwiękowe rozchodzą się szybciej w naturalnym środowisku, a ono zwykle jest rozproszone i nieregularne. Negatywnie na słuch wpływają proste kształty wyposażenia, jak również samych pomieszczeń. Ludzkie ucho odbiera najwięcej rozpraszających się fal w odległości ok. 4 metrów, a one najlepiej odbijają się od płaskich i prostych powierzchni. Ważne jest więc, aby zapewnić w biurze odpowiednią odległość od sąsiedniego stanowiska pracy jak również elementów takich jak: niszczarki, kserokopiarki, faksy czy nawet samych współpracowników.

Istotne w projektowaniu pomieszczeń biurowych jest dobór materiałów i wyposażenia. Okna czy drzwi najczęściej już wykonywane są z materiałów dźwiękoszczelnych, zwłaszcza kiedy pokój zlokalizowany jest od strony gwarliwej i ruchliwej ulicy. Dźwiękoszczelne panele i miękkie tworzywa mogą mieć również zbawienny wpływ na efektywność pracy i komfort skupienia pracowników. Do tego trzeba również wziąć pod uwagę indywidualne predyspozycje personelu. Dla jednych głośna muzyka będzie działać motywująco, a drugich zaś będzie rozpraszać. Jest to kłopotliwe w przypadku biur otwartych, w których nie ma ścianek działowych. W tym przypadku trzeba zdobyć się na interpersonalny kompromis. Każdy pracownik ma również inny poziom słuchu. Jednak rozwiązania takie jak odpowiedni dobór mebli, paneli, czy materiałów nie odbijających, a pochłaniających fale dźwiękowe jest odpowiednim rozwiązaniem dla każdej grupy.

Akustyka w biurze to jeden z filarów owocnej i efektywnej pracy. Coraz częściej zwraca się na nią uwagę i ma to realny wpływ na komfort i samopoczucie pracowników, co przekłada się na jakość ich pracy.

Skontaktuj się z nami

Doradzimy najlepsze rozwiązania i odpowiemy na wszystkie Państwa pytania.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.